Cati bani face o florarie?

Cati bani face o florarie? iata o intrebare care am observat ca macina foarte multa lume de ceva ani incoace. Daca la inceput industria noastra era considerata una obscura si total neinteresanta, pe masura ce noi si ceilalti jucatori din industrie am inceput sa comunicam, sa facem publicitate si sa popularizam ideea, aceasta „mica si pipernicita” industrie a inceput deodata sa devina interesanta pentru foarte multi oameni care cauta un domeniu creativ si provocator.

FlorideLux livreaza flori in intreaga Romanie din anul 2003

cati bani face o florarie?

Ieri am remis un comunicat de presa legat de parteneriatele pe care FlorideLux le-a incheiat cu mai multe florarii locale. Puteti citi comunicatul aici: FlorideLux parteneriat florarii locale, livrare flori in aceeasi zi. In acest comunicat am spus despre cifra de afaceri medie pe care o florarie o face atat la nivel european, cat si in Romania. Studiul de piata citat apartine organizatiei Florint si a fost facut in anul 2014. Cei de la Florint au incercat sa raspunda pentru industrie la intrebarea Cati bani face o florarie? comand intr-un singur studiu studiile de ani de zile  a 13 membri Florint, din tarile:

– Belgia – Croatia – Republica Ceha – Finlanda – Germania – Grecia – Italia – Olanda – Polonia – Slovenia – Spania – Elvetia – Marea Britanie – Rezultatele restrang peste 50% din piata de floristica din Europa. Intrebarile si rezultatele s-au bazat foarte mult pe dificultatile si provocarile pe care industria florala le pune in calea floristilor din intreaga lume. Este clar pentru toata lumea faptul ca fluctuatiile economiei si competitia acerba sunt elemente care pot face sau desface un business.

Cati bani face o florarie? studiu european

Studiul s-a desfasurat in 13 tari europene, el reprezinta 362.750.000 de locuitori cu aproximativ 59.700 florarii profesioniste, fie ateliere de lucru, fie magazine, fie florarii online. Cel mai important factor este faptul ca sectorul de florarii este intens competitiv. Cati bani face o florarie – floristii din Europa genereaza o cifra de afaceri anuala TOTALA de aproximativ 9,731,100,00€.

O singura florarie deserveste 6.076 de clienti, acest lucru reprezentand aprox. 27 EURO / client / an. Industria profesionala a florariilor din Europa valoareaza in total 3,761,100,00€. Din aceasta suma, vanzarea de flori reprezinta 74%, vanzarea de plante 16%, iar restul produselor (cadouri, accesorii, recipiente, decoratiuni) 10%. Aceste procente se perpetueaza in mod constant indiferent de tara de care apartine floristul. Comportamentul de cumparare al europenilor este foarte constant pe intregul teritoriu si pe intreg parcursul unui an.

Aproximativ 64% dintre florarii europeni isi procura marfa de la distribuitori de flori locali. 60% dintre florari marturisesc ca au o obsesie sa mearga la furnizor sa isi aleaga personal florile, sa se asigure ca acestea sunt proaspete. 30% dintre florari folosesc telefonul pentru a-si comanda florile si doar 10% comanda online. Restul de 36% comanda de la furnizori internationali sau importatori, din motive de pret si sortimente mai variate.

In medie, costul bunurilor si serviciilor dintr-o afacere tip florarie este de 65% din costurile totale ale afacerii. In ultimii 3 ani (2014 minus 3 ani) s-au inregistrat in Europa scaderi majore in vanzarile inregistrate de florarii, 10% dintre florariile cu vechime din marile orase inchizandu-se. S-au inregistrat scaderi in vanzarile totale de 1,848,909,000€ si 11.343 de afaceri tip florarie s-au inchis.

Toata lumea se intreaba: Cati bani face o florarie?, dar trebuie sa luam in considerare, inainte de castiguri, cele 2 mari provocari ale industriei. Cea mai importanta provocare este scaderea drastica in vanzari, cu peste 19%  datorata scaderii consumului pe marginea crizei economice europene. Acest tip de scaderi sunt foarte periculoase pentru o industrie, mai ales una instabila, cum este a noastra. Cea de-a doua provocare consta in competitia crescuta si care ataca incontinuu din alte nise sau chiar alte industrii. Retaileri axati pe alimentar au inceput sa intre in vanzarea de flori si plante, la preturi extrem de mici si la volume foarte mari. Clientii, consumati de criza economica, nu mai sunt dispusi sa cheltuiasca atat de mult si cauta alternative mai ieftine.

cati bani face o florarie? florareasa

Pe de alta parte, in ultimii 10 ani a inceput o alta nisa sa se dezvolte extrem de bine: florile livrate la cutie, oriunde in Europa. Exista servicii profesionale de livrare flori care au acaparat o bucata foarte buna din piata florariilor de colt de strada si a atelierelor de profil, cu istorie. Companii precum Marks and Spencers au luat modelul de business inventat de reteaua 1800Flowers si trimit la domiciliul clientilor flori in buchete pe care clientii doar trebuie sa le taie la codite si sa le puna in vaza, dupa ce le scot din cutie. Si noi avem pe o anumita nisa acest model de business: cum livram flori in cutie.

In tarile est-europene, asa cum este si tara noastra, a mai aparut un fenomen foarte interesant (creat tot de criza economica) si anume piata freelancerilor.  In ultimii ani au aparut foarte multe persoane care creeaza acasa aranjamente florale atat corporate, cat si pentru evenimente speciale. Pe marginea faptului ca nu au aceleasi cheltuieli ca si o companie mare, freelancerii ofera preturi mult mai mici, servicii personalizate si mai rapide, reusind astfel sa muste o bucata foarte mare din piata nuntilor, botezurilor si B2B. La aceasta scadere ii putem contoriza si pe vanzatorii ambulanti de flori din marile orase sau pietele organizate ad-hoc in pragul marilor sarbatori din an (1-8 martie, Paste, finalul si inceputul scolii, Craciun).

Studiul celor de la Florint mi s-a parut extrem de interesant pentru ca intr-o oarecare masura se aplica si in Romania. Cu toate ca cifrele de afaceri inregistrate de florariile din Romania sunt in medie de pana la 5 ori mai mici decat media europeana de 163.000 de euro, comportamentul de consum al clientilor si comportamentul de aprovizionare al florariilor este similar. Piata de vanzare de flori din Romania a inregistrat schimbari majore fata de anul 2003 cand m-am apucat eu de afaceri. Atunci nimeni nu credea in online si totusi iata-ne astazi, cu cifre de afaceri de aprox. 1 milion de euro. Am observat florarii clasice cu traditie foarte mare in Bucuresti si care nu dadeau la inceput nici un chior pe online, dar care au trebuit sa isi deschida si ei un site, pentru ca toti clientii cer si trebuie sa fii acolo… Am observat deschiderea de afaceri adiacente vanzarii efective de flori, prin cursuri organizate sau independente, evenimente de profil, floristi internationali interesati si implicati in industria noastra, un interes din ce in ce mai ridicat al mass media, dar si al furnizorilor de publicitate, pentru ca suntem niste clienti demni de luat in considerare. „Floraritul” este o activitate intens provocatoare, la nivel intelectual, creativ si de rezistenta, dar si o industrie intr-un punct de rupere vs. ridicare. Este un moment interesant si cred ca in urmatorii 10 ani vom fi martorii unor schimbari majore si fara punct de intoarcere. Succes tuturor!

Citeste si articolul Florarii online in Romania .

2 comentarii

  1. Pingback: De cati bani ai nevoie sa deschizi o florarie? - Marius Dosinescu

  2. Pingback: Plan de afaceri florarie – Ioana Dosinescu - Blog personal

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *